——————————————————————————————————-
W związku z dużym napływem uchodźców do Europy Komisja Europejska przekazuje do wiadomości otrzymaną ze strony rządu niemieckiego informację o czasowym złagodzeniu stosowania przepisów regulujących aktywność pracy kierowców w regionie Bawarii (Niemcy). Poniżej znajdziecie Państwo najważniejsze informacje w tym zakresie:
1. Władze Bawarii (The Bavarian State Ministry of Labour, Social Affairs, the Family and Integration) podjęły decyzję o czasowym złagodzeniu na terenie Bawarii kontroli przestrzegania przepisów art. 6-8 Rozporządzenia (WE) 561/2006 dotyczącego harmonizacji niektórych przepisów socjalnych dotyczących transportu.
2. Odstępstwo od kontroli przepisów wskazanych w pkt 1 odnosi się do kierowców autokarów, którzy przewożą uchodźców lub osoby ubiegające się o azyl w sytuacji, gdy nie ma innych podstaw uchylających czasowe stosowanie przepisów socjalnych.
3. Czasowe odstępstwo od kontroli przepisów socjalnych (art. 6-8 Rozporządzenia (WE) 561/2006) obowiązuje od 9 września do 9 października 2015 r. w przypadku wjazdu z zagranicy na terytorium Bawarii oraz w przypadku przejazdu przez Bawarię celem dojazdu do innych landów niemieckich.
4. Kierowca autokaru, który jest objęty tym czasowym złagodzeniem przepisów (art. 6-8 Rozporządzenia (WE) 561/2006) musi realizować podróż w eskorcie policji oraz pozostać w stałej komunikacji z funkcjonariuszami policji. Zachowane muszą być przy tym wszelkie środki bezpieczeństwa, a kierowcy autokarów muszą być w dobry stanie fizycznym i psychicznym.
5. Kierowcom autokarów, w stosunku do których nastąpiło czasowe złagodzenia zasad kontroli przestrzegania przepisów socjalnych policjanci wystawiają zaświadczenia potwierdzające wystąpienie okoliczności wyłączających czasowe stosowanie przedmiotowych przepisów.
Szczecin, dnia 23 grudnia 2011r.
Od pewnego czasu polscy przewoźnicy informowali o stosowaniu przez niemieckie
służby kontrolne innych niż w Polsce praktyk w odniesieniu do kontroli czasu jazdy oraz wymaganych
odpoczynków, na podstawie przepisów rozporządzenia 561/2006.Dla wielu kierowców wykonujących przewozy
drogowe na terenie Unii Europejskiej odmienne podejście do przepisów wspólnotowych stanowi spory kłopot.
W związku z tym tut. inspektorat zasięgnął opinii u źródła tj. w Federalnym Urzędzie Transportu Rzeczy (BAG).
Jak wynika z informacji otrzymanej z BAG, nie ma różnic w stosowaniu
przepisów rozporządzenia (WE) 561/2006.
Inaczej natomiast służby niemieckie stosują zalecenia Decyzji Wykonawczej Komisji z 7.06.2011r.
w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006,
na mocy której, dla potrzeb obliczenia dziennego okresu prowadzenia pojazdu, w sytuacji gdy kierowca nie
odebrał wymaganego odpoczynku, wystarczający jest odpoczynek dzienny w ilości 7 godzin dla obliczenia
dziennego okresu prowadzenia.Obliczanie kolejnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu zaczyna się po upływie
nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 7 godzin.
Jest to podejście zalecane, które w naszym kraju jest stosowane wprost.
Niemieccy kontrolerzy mają inne zalecenia. U nich obowiązuje tzw. „reguła 20%”, przedstawiona w poniższej tabeli.
Jak wynika z powyższej tabeli, dla potrzeb
obliczenia dziennego okresu prowadzenia wystarczy, aby kierowca odebrał
skrócony odpoczynek co najmniej w ilości wskazanej w kolumnie 5 tabeli,
wówczas uniknie ewentualnej kary za przekroczenie czasu jazdy dziennej -
kara zostanie nałożona tylko za skrócenie czasu odpoczynku.
Należy jednak pamiętać, że obowiązujące normy dla odpoczynku dziennego
wynoszą nadal odpowiednio 11 godzin – regularny i 9 godzin – skrócony.